FORTH innovatie methode

Waarom voer je een FORTH innovatie traject uit?


In veel ondernemingen zie ik een groot aantal initiatieven en projecten om nieuwe technieken toe te passen op bestaande producten of om nieuwe producten te ontwikkelen. Vaak duren deze trajecten erg lang, doordat ideeën voor innovatieve producten niet zomaar uit de lucht komen vallen. Is er dan eindelijk een goed idee bedacht, blijkt de verkoop of productie nog niet zo eenvoudig.


Mogelijke redenen die medewerkers geven wanneer je vraagt waarom innovaties niet verkocht worden op grote schaal:
- Productie kan dit product niet maken op grote schaal door gebrek aan materialen en middelen
- Klanten weten niet waarom dit product beter is
- Klanten hebben geen belang bij de nieuwe mogelijkheden van het product
- Materialen om het product op grote schaal te maken zijn niet voldoende aanwezig
- Niet iedereen in het bedrijf wil bijdragen aan de ontwikkeling van dit product


Als gecertificeerd FORTH-facilitator kan ik je helpen om te zorgen dat er in 15-20 weken 3-5 haalbare businesscases voor nieuwe producten op tafel liggen. Door het gebruik van deze methode zorg ik ook dat alle disciplines in het bedrijf overtuigt zijn van de kansen voor dit product en dat klanten geloven in de mogelijkheden van dit product.


Ga je mee op een innovatiereis?


Met de FORTH innovatie methode neem ik je als gecertificeerd FORTH facilitator mee op reis om via een zoektocht van de laatste trends en technieken, via klantfricties ideeen te bedenken voor nieuwe product-markt of dienst-markt combinaties.

In een intensief traject waarbij alle disciplines in het bedrijf betrokken worden ontstaan 3-5 haalbare businesscases die klaar zijn om over gedragen te worden aan het projectteam ter uitvoering.


De FORTH innovatiereis kan zowel fysiek, online als hybride worden uitgevoerd. In het Nederlands heet deze methode VOORT innovatie.

De titel FORTH / VOORT staan voor de 5 fasen die tijdens de expeditie voorbij komen.


Full steam ahead

Vertrekken

Observe and learn

Ontdekken

Raise Ideas

Ontwikkelen

Test ideas

Reflecteren

Homecoming

Terugkeren




In de eerste fase "Vertrekken" wordt de innovatierichting bepaald en wordt de innovatieopdracht geschreven. Er worden een aantal kansrichtingen en doelgroepen gedefinieerd waarmee we de volgende fase kunnen starten.

In de tweede fase "Ontdekken" wordt er gekeken naar de nieuwste trends en technieken, nieuwe markten, klantfricties maar ook welke mogelijkheden worden nu al gebruikt in andere braches.

In de derde fase "Ontwikkelen" worden ideeen bedacht en concepten geschreven zodat deze in de vierde fase "Reflecteren" kunnen worden getoetst bij klanten. In de vijfde en laatste fase "Terugkeren" worden de mini new business cases geschreven zodat er bij de eindpresentatie een keuze kan worden gemaakt welke mini new business case doorgaat naar ontwikkeling. Na de overdracht van het idee aan het projectteam kan worden gestart met de ontwikkeling en lancering.



Wil jij ook op innovatiereis?
Wil jij met jouw bedrijf ook opzoek naar een nieuwe richting voor zowel je strategische koers, je interne processen, nieuwe product/dienst-markt combinaties of nieuwe productiemethoden en weet je niet waar je moet beginnen, neem dan vrijblijvend contact met mij op om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.





Wat kost een FORTH innovatie traject?


Een FORTH-innovatie traject bestaat normaal gesproken uit 15 dagen met workshops en 15-20 dagen voorbereiding en begeleiding van het team. Dit traject wordt verdeeld over 15-20 weken, waarbij het resultaat is 3-5 mini business cases. Het traject kent een vast stappenplan, echter kan het voorkomen dat een fase niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, waardoor deze fase nogmaals wordt doorlopen.


Workshops kunnen worden gegeven in vergaderruimten van jouw bedrijf, echter zijn er een 4-tal workshops die uitgevoerd worden op externe locaties om de creativiteit te bevorderen.
De kosten voor de huur van een externe locatie kunnen variëren door de verschillende faciliteiten die de ruimte biedt of door de locatie van deze ruimte. Deze ruimten kan je zelf regelen als bedrijf. Ik kan je adviseren over mooie locaties.

Reken voor de kosten van een externe locatie op prijzen tussen 1000-1500 euro per dag en voor eet en drink arrangementen op 50-100 euro per persoon.









Diensten