Interim (project) leider

Veel organisaties hebben de wens om het elke dag beter te doen dan de dag ervoor. Dit gaat vaak gepaard met een missie en visie en vele veranderinitiatieven. In de praktijk zie je dan vaak gebeuren dat meer dan de helft van die projecten tijdens de uitvoering strand voordat het resultaat is opgeleverd.
Mogelijke redenen die medewerkers geven wanneer je vraagt waarom projecten niet afgerond worden zijn:
- We hebben niet genoeg tijd
- We hebben teveel projecten
- We hebben niet genoeg mensen om te helpen uitvoeren
- Er is geen hulp vanuit het management
- We weten niet wat het meest belangrijk is

- We weten niet wat de beste oplossing is


Wil jij dat ene belangrijke project de prioriteit en aandacht geven die het verdient, dan kan ik je als extern begeleider helpen, waardoor het hele team sneller tot het gewenste resultaat komt.
Doordat je iemand van buiten de organisatie inhuurt, geef je aan je team aan dat je echt wil dat deze verandering slaagt. De verandering krijgt daardoor meer focus en het resultaat wordt sneller behaalt.



Vraagstukken waar ik goed tot mijn recht kom zijn:
- Procesoptimalisatie vraagstukken over productie, logistiek of bedrijfsbureau
- Vraagstukken hoe je informatie vanaf engineering op de juiste manier bij productie krijgt
- Implementatie van IT systeem
- Invoeren van Plan- of projectmatig werken


Ik ben snel en voor een bepaalde periode in te zetten om jouw onderneming te helpen zowel als projectleider als interim-manager.


Wil je weten op welke manier ik kan bijdragen, neem dan vrijblijvend contact met me op om te bespreken welke hulp er nodig is en of ik voldoende beschikbare tijd heb om de kwalitatieve hulp te bieden die nodig is. 











Diensten




Wat kost Project- of interim-management?
Dat antwoord is per traject verschillend en zal voornamelijk bestaan uit maatwerk. Toch kent elk traject een aantal fasen. Na elke fase heb je de mogelijkheid om het traject te stoppen of om verder te gaan met de volgende fase van het traject.


Initiatie-fase
Het eerste gesprek zal zijn met jou als eigenaar/MT-lid van een bedrijf. In deze gesprekken leg jij uit welke plannen je hebt met je bedrijf en wat je verandert wil zien. Dit kunnen onderwerpen zijn als: we willen een betere leverbetrouwbaarheid, we willen een betere marge op onze producten of we willen meer rendement uit de productie.
Dit gesprek is geheel vrijblijvend en in dit gesprek probeer ik te weten te komen wat jouw doel is, waarom je deze verandering wil doorvoeren en of ik je kan helpen bij deze verandering.


Definitie-fase
Gaan we samenwerken dan begin ik altijd met kennismakingsgesprekken met medewerkers van het bedrijf. Het liefst spreek ik verschillende medewerker waarvoor de werkzaamheden veranderen door dit traject. Je mag zelf kiezen welke medewerkers ik ga spreken. Voor een zo goed mogelijk beeld, spreek ik graag de voor- en tegenstanders van de verandering en de medewerkers voor wie de werkzaamheden veranderen.
Op een werkdag kan ik maximaal 6 gesprekken voeren.
Op basis van deze gesprekken ga ik een voorstel voor je maken wat ik denk dat er moet gebeuren om jouw doel te behalen. Dit voorstel werk ik voor je uit en koppel dat aan je terug.


Analyse-fase
Zijn we het eens over de veranderingen die doorgevoerd worden dan start het project en gaan we naar de fase waarin we het projectplan gaan beschrijven.
In deze fase wordt er gekeken welke deelstappen moeten worden gezet en welke medewerkers nodig zijn om de resultaten op te leveren. Om het plan helder te krijgen is het nodig om meer detailkennis op te doen en verdiepende vragen te stellen.
De tijd die nodig is om dit plan te schrijven, stellen we samen vast.
Deze fase eindigt met een kick-off waarin we het plan presenteren aan het hele team.


Realisatie-fase
Na het opstellen van het plan wordt er gestart met de uitvoering van de werkzaamheden. Dit is de meest intensieve periode.
Hoe lang deze periode duurt is pas vast te stellen nadat is overeen gekomen welke stappen gezet gaan worden. Een gemiddeld optimalisatie traject duurt tussen 0,5 - 1,5 jaar. Deze tijd is afhankelijk van de inzet van jouw eigen medewerkers en de hoeveelheid dagen per week die ik kan ondersteunen om de verandering te begeleiden. Minder inzet van jouw medewerkers, betekent vaak meer inzet van mij. Meer inzet van mij betekend langere doorlooptijd of meer kosten in korte tijd.